Taxa auto pentru emisii poluante – aspecte jurisprudenţiale

Instanţele europene şi cele româneşti au apreciat că taxa auto pentru emisii poluante este discriminatorie şi ilegală raportat la disp.art.90 din Tratatul privind Instituirea Comunităţii Europene

, care prevăd că „nici un stat membru nu supune, direct sau indirect, produsele provenind din alte state membre unor impozite interne de orice natură, superioare celor care se aplică direct sau indirect produselor naţionale similare” coroborat cu prevederile Legii nr.157/2005 şi ale art.148 al.2 din Constituţie.

 

În plus, taxa de poluare nu este percepută pentru autoturismele deja înmatriculare în România, fiind percepută exclusiv pentru autoturismele înmatriculate în celelalte state comunitare şi reînmatriculate în România, după aducerea lor în ţară. Pentru autovehiculele deja înmatriculate în România, taxa nu se mai percepe cu ocazia vânzării ulterioare, ceea ce demonstrează că această taxă de poluare se aplică doar ca urmare a achiziţiilor intracomunitare şi este o taxă cu efect echivalent taxelor vamale la import.

 

Totodată, potrivit jurisprudenţei recente dar si mai îndepărtate a Curţii Europene de Justiţie, noţiunea de taxă, cu efect echivalent, constă în orice taxă pecuniară, impusă unilateral asupra mărfurilor, în temeiul faptului că trec frontiera, oricare ar fi denumirea şi modul de aplicare a acesteia, iar un sistem de taxare care să fie considerat compatibil cu art.90 CE trebuie să excludă orice posibilitate ca produsele importate să fie supuse unor taxe mai mari decât produsele similare naţionale şi să nu producă în nici un caz efecte discriminatorii.

 

Articolul 110 al Tratatului privind funcţionarea Uniunii Europene (fostul art. 90 CE) a fost interpretat de Curtea de Justiţie a Uniunii europene în sensul că se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe poluare aplicată autovehiculelor cu ocazia primei lor înmatriculări în acest stat membru, dacă regimul acestei măsuri fiscale este astfel stabilit încât descurajează punerea în circulaţie, în statul membru menţionat, a unor vehicule de ocazie cumpărate în alte state membre, fără a descuraja cumpărarea unor vehicule de ocazie având aceeaşi vechime şi aceeaşi uzură de pe piaţa naţională.

 

Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a dispus condamnarea României stabilind că nu se datorează această taxă pentru emisii poluante şi dacă s-a plătit să se restituie, în cauzele Tatu vs. România ca şi în cauza Nisipeanu vs.România, precum şi jurisprudenţa relevantă a Curţii de Justiţie Europeana, in special hotărârile din 05.10.2006, Nadasdi si Nemeth si respectiv din 18.01.2007, Brzezinski.

 

Nu in ultimul rând, menţionez ca urmare a numeroaselor acţiuni judiciare şi a unei practici judecătoreşti constante, autorităţii române au recunoscut neegalitatea taxei de primă înmatriculare stabilită iniţial prin codul fiscal – art.214 (1-3), au abrogat dispoziţiile sus amintite prin art. 14 din OUG nr. 50/2008, însă această taxă rămâne în fapt aceeaşi, singura diferenţă fiind denumirea, modificată din taxa specială de primă înmatriculare în taxa de poluare (mediu).

 

Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, având în vedere practica neunitară, a pronunţat Decizia nr. 24 din 14.11.2011, prin care a admis recursul în interesul legii şi a statuat că acţiunea având ca obiect obligarea instituţie prefectului prin Serviciul de specialitate la înmatricularea autovehiculelor second-hand achiziţionate dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene, fără plata taxei de poluare este admisibilă.

Astfel orice persoană poate formula acţiune la tribunal prin care să solicite înmatricularea autovehiculului, fără plata taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule.

 

În plus, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a statuat că acţiunea pentru restituirea acestei taxa este admisibilă şi fără parcurgerea procedurii prealabile,c are anterior era apreciată ca obligatorie.

Ţinând seama de aplicabilitatea in cauza a dispoziţiilor  Legii 157/2005 privind ratificarea Tratatului de Aderare a României la Uniunea Europeană art. 148 alin. 2 taxa este nelegală.

Avocat: Coman Daniel

Foto: FreeDigitalPhotos

 

 

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Taxa auto pentru emisii poluante – aspecte jurisprudenţiale, 5.0 out of 5 based on 1 rating

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ