Dieta fara gluten

Potrivit opiniilor dieteticianului de origine americana Marlisa Brown, daca renunti la paste, paine, cereale, deserturi si consumi in schimb mai multe fructe, legume, carnuri slabe, peste si lactate, se poate remarca o scadere in greutate.

In schimb, inlocuind produsele care contin gluten cu alternativele de pe piata din care s-a scos glutenul (de exemplu, painea fara gluten), este putin probabil sa scapi de kilogramele in plus. Cazi astfel intr-o capcana, fiindca produsele alimentare din care s-a eliminate glutenul sunt mai sarace in vitamine si fibre fata de cele originale.

Foarte multi dintre specialistii in nutritie considera ca ar fi mai simplu pentru cei care vor sa slabeasca sa limiteze cantitatile de amidon si zahar consumate, fara insa a-si impune restrictii la gluten.

Care sunt alimentele care contin gluten?

Sub numele de gluten reunim toate proteinele din cereale (orz, secara) si in toate formele de grau.  In mod natural, ovazul nu contine gluten, dar pentru ca se cultiva langa campuri de grau si secara, poate fi “contaminat” cu gluten .

Contin  gluten alimente precum painea, mezelurile, pastele,  inghetata sau prajiturile.

Glutenul mai poate fi gasit si in laptele de soia, laptele de orez, praful de ciocolata sau bulionul preparat industrial.

Ca o curiozitate, putem aminti ca si cosmeticele contin gluten, la fel ca si glazura tortului de cumparat, mezelurile si salamurile de calitate inferioara.

Care sunt riscurile ascunse ale dietei fara gluten?

Dieta fara gluten nu este vazuta cu ochi buni de specialistii in nutritie, care afirma ca masura de a renunta la consumul de alimente cu gluten nu este sanatoasa pentru corp.

Glutenul este o problema doar in cazul persoanelor afectate de boala celiaca (enteropatie glutenica), dar procentul acestora este destul de mic, de 1%.

Pentru restul populatiei, o dieta fara gluten nu aduce niciun fel de beneficiu, sustin specialistii. Cei care urmeaza un astfel de regim trebuie sa constientizeze faptul ca hrana consumata are deficiente de fibre, fier, folat, tiamina, calciu, vitamina B12, fosfor si zinc.

Multe produse fara gluten nu sunt fortifiate cu vitamine si minerale si, in plus, unele sunt adesea bogate in grasimi si zahar (prajiturile fara gluten, spre exemplu). In plus, cei care tin aceasta dieta consuma adesea produse pe baza de orez; cum nu mananca si cereale integrale, pierd din beneficiile acestora – adica renunta la foarte multi nutrienti si fibre.

 

Solutia ar fi ca, daca tii o astfel de dieta,  sa mananci cel putin trei portii pe zi din alte cereale integrale, precum orez brun, quinoa, amarant, mei.

Foto: ponsulak

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Dieta fara gluten, 5.0 out of 5 based on 1 rating

NICIUN COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ